12 Jul 2011

Cincin Rosmah Mansor RM 73 Juta






Wanita Pertama yang sangat kuat bergaya ini telah didakwa mula memiliki sebentuk cincin berlian, yang bernilai sehingga mencecah USD 24 juta (RM73.48 juta) pada bulan April tahun ini.  Sebuah blog pro-Pakatan Rakyat, "Milo Suam" mendakwa bahawa cincin itu telah dihantar kepada Rosmah oleh kedai barangan kemas yang berpangkalan di New York-denda, Jacob & Co. 



Blog ini mendakwa cincin yang dikenali sebagai "Natural Fancy Blue Kusyen Gray Diamond Ring Cut" ini melalui kastam di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur dan telah dilepaskan oleh pengurus operasi kastam yang dikenali sebagai Krishnan A. 

Screenshot daripada komputer kastam telah mendedahkan bahawa cincin itu tidak dikenakan duti import ke atasnya. Paparan yang sama juga menunjukkan nilai cincin itu adalahUSD 24.4 juta. Cerita tentang cincin ini juga telah merebak di kebanyakan blog pro-Pakatan Rakyat yang lain.Menurut laman web Forbes, gelang "VVS2 berlian jernih yang dipasang pada cincin platinum dan dikelilingi oleh 414 butir berlian mikro (3.48 CTS)." Sementara itu, "Milo Suam" turut mempersoalkan rasional Najib yang didakwa membeli barangan mahal ini untuk isterinya. "SEWAKTU anda sedang menjerit kesakitan dihinggapi belantan Polis, semasa anda penuh bersemangat melaungkan suara keramat rakyat, di saat anda basah kuyup disembur meriam air FRU dalam perhimpunan aman BERSIH 2.0 bagi menuntut demokrasi yang adil dan bersih, menuntut pilihanraya yang telus, ada seorang makhluk Allah yang bersenang lenang bermewah-mewahan dengan duit yang bukan dari titik peluhnya sendiri." kenyataan di blog tersebut.Blog itu juga turut bertanyakan sama ada Najib telah menyalahgunakan kuasanya dalam memperuntukkan RM111 juta untuk Rosmah bagi program berorientasikan kanak-kanak dan wanita, Permata dalam Bajet 2011. Jacob & Co adalah satu pengeluar di Malaysia melalui cawangan tempatan yang dikenali sebagai Yafriro Celebrer Le Temps Sdn Bhd, terletak di Galeri Starhill pusat membeli-belah mewah di Jalan Bukit Bintang. Ketika dihubungi, Yafriro enggan mengulas mengenai pembelian cincin yang didakwa milik Rosmah.
 

P/s: Kalau cincin sahaja bernilai RM73 juta, agak-agak berapa harta mereka sekeluarga? Halal atau haram? Segala-galanya terjawab di dalam kubur nanti!

+ Kalau betul fakta di atas...memang hebat wanita Pertama Malaysia ni...Tu baru cincin, belum gelang, rantai n aksesori yang lain. Patutlah asyik tarik subsidi dan barang naik rupanya Emelda dah pindah ke Malaysia pulak dah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan